CENY PALIW POD KONTROLĄ
Firmy transportowe borykają się z problemem wyliczenia rzeczywistych kosztów paliwa dla danego rodzaju transportu. Jak zauważa współwłaścicielka TSL Intermodal Dominika Szefler- Kalbarczyk, „są to obliczenia czasochłonne i obarczone dużym ryzykiem błędu”. W celu rozwiązania tego problemu powstała spółka SCI Group, której analitycy i specjaliści ds. transportu opracowali algorytm, który pozwoli na precyzyjne oszacowanie rzeczywistych kosztów paliwa dla konkretnego transportu.
Andrzej Szymański, dyrektor zarządzający Dartom, wskazuje na złożoność i duży stopień skomplikowania obliczeń, wynikających z mniej lub bardziej oszczędnych ciężarówek przewoźników. „Na rynku stosuje się tzw. klauzulę paliwową, wprowadzoną jeszcze przed kryzysem gospodarczym w 2008 r., kiedy ceny paliwa szybowały w górę. Zakłada ona partycypację obu stron w wahaniach cen paliw i ogranicza ich ryzyko. Stawki zmieniają się automatycznie według wcześniej ustalonych tabel, które zakładają np. że jeśli cena paliwa wzrośnie o 10 proc., to cena za usługę rośnie o 4 proc. i na odwrót. […] Zmiany są najczęściej rozliczane raz w miesiącu, ale nie rzadziej niż co pół roku” tłumaczy Szymański.
Współwłaścicielka TSL Intermodal przekonuje o korzyściach dla przewoźnika płynących z algorytmu, kiedy przewoźnik podpisze z klientem kontakt, w którym zwrotu kosztów paliwa jest zagwarantowany, a obliczony według rzeczywistej długości trasy i ogólnie obowiązujących stawek. Przewoźnik może mieć wtedy pewność, że zarobek będzie stały przez okres trwania kontraktu.
Andrzej Szymański przyznaje, że „rozwiązanie SCI Group może przyciągnąć klientów, ale wydaje się dość skomplikowane, ponieważ trzeba wyliczać cenę dla każdej trasy. Trudno sobie też wyobrazić, że obie strony zyskują. Niestety w przewozach mamy raczej przeciągnie liny, a nie jej rozciągnie, i zyskuje albo jedna, albo druga strona”.
Zapraszamy do lektury całego artykułu w Puls Biznesu NR 174 z dnia 10.09.2015